Mack Smak
Interessen for øl har økt voldsomt i Norge de siste årene, og særlig for mikrobrygg. Mack har i sitt eget mikrobyggeri drevet småskalaproduksjon av smaksøl, og i 2015 lanserte de en ny produktserie med utgangspunkt i denne produksjonen. Dette er spesialbrygg med nøye utvalgte ingredienser, og høyt fokus på å dyrke fram karakteristisk smak. Oppgaven var å skape en identitet og et tydelig seriepreg som står fram i butikkhyllen.
All Hail The Brewmaster
Vi fant en mulighet til å skille seg ut ved å fokusere på selve bryggingen av ølet. Hvorfor ikke gjøre bryggerimesteren mer tilstede på etiketten, og gjøre han til en garantist for kvaliteten?
Mack Bryggeri kan prise seg lykkelig over å ha bryggerimester Rune Lennart Andreassen, som med sitt engasjement og dedikasjon sørger for at hver detalj hever smaken på ølet. Rune fikk i denne serien laget det brygget han selv liker best.
«This project has a holistic expression characterized by good design craft, exciting color choice and a relieving lack of beer-clichés. The designers have borrowed aestetics from other sort of beverages, the result is new and stands out in the shelves. The labels look great, especially the shop-versions on a white background.
It is a brave choice to minimize the Mack-logo, and use the space for the version name and brewing details. Here lies loads of storytelling and relevant beer-information, according to the jury. This ensures that even beer-newbies know what they’re buying. The impression is gender-neutral and opens up the beer category to a larger audience.»