VM-utstilling Sparebank 1 SMN
SpareBank 1 har vært hovedsponsor for Norges Skiforbund langrenn i 10 år. I forbindelse med Ski-VM i Trondheim ønsket de å hedre fire trønderske langrennshelter – Oddvar Brå, Marit Bjørgen, Petter Northug og Johannes H. Klæbo – med en pop-up medaljeutstilling. Utstillingen var gratis og åpen for alle under hele mesterskapet, som et ledd i bankens engasjement for å føre skiarven videre til neste generasjon. Vi utviklet navn, den visuelle identiteten og utstillingsdesignet.
Utstillingen ble organisert med en seksjon for hver utøver; En kort introduksjon med tekst og bilder fra karrierene ble trykket på finér og i montere stilte vi ut alle VM-medaljene og andre klenodier som verdenscup-kuler og OL-medaljer. De blåmalte soklene ga utstillingen tydelig identitet, med relevans både til vinter, mesterskapet og bankens visuelle uttrykk. Samtidig gir systemet med slisser til finérplatene fleksibilitet til gjenbruk med nytt innhold – eller utstillingen kan flyttes til andre steder.
Barna fikk også et eget bord i samme snøkrystall-form som VM-medaljene. Her ble det lagt opp til tegning, fargelegging og andre aktiviteter og konkurranser. Flere små montre med engasjerende innhold for barn ble plassert rundt i utstillingen, – som en skattejakt for de minste.
Tusen takk for den fantastiske jobben dere har gjort med utstillingen. All ære til dere! Den overgår alle forventinger. I dag var både styreleder og NRK innom; alle med stjerner i øynene!
Cathrine Michaelsen Wikstrøm, Konseptutvikler arrangement, SpareBank 1 SMNI tillegg til medaljeutstillingen designet vi en «flyvende» vindusutstilling med 26 VM-gensere gjennom tidene i samarbeid med Dale of Norway. Utstillingen var godt synlig for forbipasserende og inne i bankens inngangsparti kunne publikum se en tidslinje med årstall og tidsriktige bilder for alle genserne. Vi brukte finér her også, slik at de ulike opplevelsene fikk visuell sammenheng.